Vijf redenen om professionele hulp te vragen bij bedrijfsverkoop

Je kunt het beste professionele hulp vragen als je je bedrijf wilt verkopen. De kracht van externe partijen blijkt uit deze vijf redenen.

Experts weten hoe het moet

Een bedrijf wordt niet verkocht door enkel een overeenstemming te bereiken over de prijs. Er komt veel meer bij kijken, zoals de jaaropgaven, kosten, administratie, bod en vraagprijs en een concurrentiebeding. Tel deze zaken eens op en je hebt een takenlijst die alleen een kenner kan afvinken. Daarnaast duurt de uiteindelijke overname een stuk langer als er geen deskundige aan tafel zit en meepraat. Je betaalt een bedrag aan de specialist, maar je haalt er winst uit doordat je geen stress ervaart. Met andere woorden, werk slim en doe niet alles op eigen kracht.

Het beste advies

Sommige mensen maken van bedrijfsovernames hun vak. Hierdoor geven ze het beste advies aan de verkopende partij. Waarschijnlijk is je bedrijf verkopen volledig nieuw voor je. En het is een ingewikkeld proces dat alleen een goed einde kent door handige inzichten. Kortom, je roept expertise in om dankzij de aangereikte kennis tevreden je handtekening te plaatsen onder het contract. Neem wel alleen contact op met echte vakmensen. Daar ligt de grote kans.

Een goede uittreding

Op een gegeven moment ben je niet meer de eindverantwoordelijke. De weg naar dit moment is een heel traject. Je begon het bedrijf eens en weet alles over elk hoekje. De aanstaande eigenaren zijn daar niet van op de hoogte. Je bent hun gids om jou uiteindelijk op te volgen. Je adviseurs bespreken hoelang je deze rolt vervult en op welke datum je het pand verlaat en je kindje ziet uitvliegen. Dit duurt vaak een jaar. Schrijf een opzet op om je gesprekspartners volledig te informeren. Zo is de eerste rondleiding snel gepland. Wees voorbereidt op vele vragen.

Geschikte prijs

Op het einde van de onderhandelingen bespreken jullie de prijs. De consultanten houden je een beeld voor met haalbare bedragen, aangezien ze de markt, de waarde van jouw bedrijf en van eerdere overnames begrijpen. Vervolgens doe je snel een voorstel en kan een deal binnen een paar dagen een feit zijn.

Focus behouden

Je beschikt over unieke talenten die je dagelijks benut. Bijvoorbeeld het binnenhalen van klanten. Dit werk daalt naar een lager pitje wanneer je tijd besteedt aan het ideale verkoopplaatje. Terwijl je het liefst het klantenbestand vergroot. Door samen te werken met een ingewijde bespaar je tijd en lukt het je om maximaal je stempel te drukken voor het laatst.

De belangrijkste tip

Bestaat er een mogelijkheid om jouw organisatie te verkopen? Schakel een bureau in die snapt wat er gaat gebeuren. Ze pakken je hand vast en tonen een aanbod waarmee je de sleutels overdraagt aan een ander team.

Bij dit besluit horen al met al geen nadelen.


Geplaatst

in

door

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *