Geef je fysieke en mentale gezondheid een boost met een goede ochtendroutine!

In de herfst en de winter merken veel mensen dat hun gezondheid wat achteruit gaat. Het is buiten een stuk guurder en er zitten veel meer soorten virussen in de lucht. Het is dan belangrijk dat je goed op je gezondheid let. Zorg ervoor dat je conditie op peil is en dat je lekker in je vel zit. Dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar je kan wel proberen wat meer op je gezondheid te letten. Als je elke ochtend met een goede routine start, heb jij de rest van de dag meer energie over en ben je minder moe aan het einde van de dag. Maar, waaruit bestaat een gezonde ochtendroutine? Dat lees je hier. Je zal merken dat je binnen mum van tijd een stuk lekkerder in je vel zit en dat je energie voor 10 hebt!

Begin met een koude douche

Veel mensen hebben moeite met wakker worden in de ochtend. Dat is logisch: het is zo lekker warm onder de dekens en buiten is het koud. Met je koude voeten op de vloer, daar zit niemand op te wachten. Een koude douche in de ochtend helpt je de dag op een gezonde manier op te starten. Het bevordert je weerstand en zorgt ervoor dat bacteriën in jouw lichaam geen kans krijgen. Je bent een stuk minder vatbaar, en je raakt minder snel besmet met virussen (zoals een verkoudheidsvirus). Ook je spieren herstellen sneller na zo’n koude douche, dus als je een heftige work-out gedaan hebt de dag daarvoor, dan werpt zo’n koude douche al helemaal de vruchten af.

Slaap 8 uur per nacht

Slaap is onwijs belangrijk. Het is dan ook cruciaal dat je op tijd naar bed gaat, zodat je de volgende ochtend met een glimlach uit bed kan springen als de wekker gaat. Als je minder dan 8 uur slaapt, dan gaat dit een stuk moeizamer, en je merkt dat je halverwege de dag veel minder energie overhebt. Duik er dus op tijd in (het liefst niet later dan 23:00 uur), en je merkt dat je de volgende dag enorm hiervan profiteert. Het is heel fijn dat je niet meer om het uur hoeft te gapen en de uren aftelt tot je weer in bed mag liggen. Heerlijk!

Start de dag met kwark

Het is enorm belangrijk om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Veel mensen eten veel te weinig eiwitten. De richtlijn is 2 keer je eigen lichaamsgewicht, dus als je 60 kilogram weegt, dan moet je zo rond de 120 gram eiwitten eten. Door een eiwitrijk ontbijt houd jij de rest van de dag het beter vol en heb je minder snel honger.

Doe yoga in de ochtend

Een manier om je spieren lekker op te rekken en jouw lichaam voor te bereiden op de dag die komen gaat, is door yoga te doen. Dit helpt je al je gedachten opzij te zetten en eventjes te stoppen met piekeren. Je staat bewust in het leven en bent in het nu. Zo begin je gestructureerd aan de dag!


Geplaatst

in

door

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *